Mun on nyt ihan pakko purkautua tänne blogiin.

Olin eilen aamulenkillä narttujen kanssa (kolme kappaletta), joista siis kaksi on juoksussa. Vastaani tuli vanhempi rouva taluttaen jämtlanninpystykorvaa, jonka tiesin urokseksi. Tiesin myös, että kyseinen koira ei niin vallan hyvin rouvan hanskassa ole. Jostain syystä tapanani on informoida koirien kanssa vastaan tulevia ihmisiä juoksunartuista, erityisesti, mikäli tiedän tai huomaan, että vastaan tuleva koira on uros. Juontaa varmaan juurensa siihen, että Yodan taloon tuloon saakka minulla kaikki koirat ovat olleet uroksia ja jotenkin itse tykkäisin, että osaisin pitää urokseni kunnolla pois vastaan tulevan nartun "kimpusta". No, eilenkin sitten kerroin vastaani kävelevälle rouvalle, että minulla on tässä kaksi juoksunarttua, joista toisella (Leya) on tärppipäivät menossa. Hänen vastauksensa oli: " Sinä se olet semmonen Kiviniemen kennelin pitäjä." Olin, että tä? ja sanoin, että naapurillakin on kolme koiraa (täytyy kyllä tässä vaiheessa lisätä, että kyseistä naapuria on "arvovaltaiselta taholta" kutsuttu koiralukumääränsä vuoksi lestadiolaiseksi...). Tähän rouva: "Olet se sinä kyllä semmonen kennelin pitäjä kun juoksunarttuja käytät lenkillä." Nyt olin, että TÄ? Selitin rouvalle, että pitäähän nyt näidenkin tarpeensa tehdä, kun eivät ole tarhakoiria eivätkä tee sisälle, ei minun koirani. Rouva vaan toisteli, että kun juoksunarttuja lenkillä käytät.

No, Maken sanoin, tämä rouva on sodan nähnyt ja toisaalta meitä on moneen junaan ja ihan kaikki eivät pääse edes asemalle asti. Mutta mitä tästä opimme? Älä kerro uroskoiran omistajalle mikäli narttusi on juoksussa, vaan salaa asia. Ja tähän taas voisin lisätä tupinan viime viikkoisten agilityreenien taholta, kun seuraava ryhmä tuli treenikentälle. Olisi Yodalla vissiin pitänyt olla mustat juoksuhousut jalassa punaisten sijaan, etteivät ihmiset olisi huomanneet, että se on juoksussa. Siis huom! Tuolla juoksuisilla on lupa reenata housut jalassa - ja toisaalta, mikäli Yoda olisi joutunut pitämään juoksutaukoa, siltä olisi mennyt kolme treeniä viidestä ennen kesätaukoa ohitse. Eli tupinaa uhmaten, meidät tapaa tänäänkin agilitykentältä. Minkähän väriset housut tänään puetaan Yodalle päälle?

 I just have to write about this thing here on the blog...

Yesterday morning I was walking with the females (three) and two of them are in heat. An older lady walked towards us with a jämthund which I knew is a male. I also knew that the dog is not that well under the lady's control. For some reason I have a habit to inform people who walk with a dog towards me if I have a female in heat with me. Especially if I know or notice that the dog is a male. I think the reason is that until Yoda came to us I have always had only males and I would appreciate the information about the female in heat to be myself better able to keep my male away from the female. So, also yesterday I told the lady that I had two females in heat and one of them (Leya) was having "the best days". The lady answered: "You are such a kennel keeper of Kiviniemi (the town we live in)" I was like what? and told the lady that also my neighbour has three dogs (though here I have to add that the neighbour has once been called laestadian by "dignitary" because of the number of her dogs...). The lady said: "You are such a kennel keeper when you take you females in heat for a walk." Now I was like WHAT? and told the lady that also females in heat have to fulfill they needs, these are not kept in a kennel outside and they do not do inside, not my dogs. The lady just kept on repeating: "You take the females in heat for a walk."

As Make said, this lady has seen the war and on the other hand, there are people to many trains and everybody does not even reach the railway station. But what there is to learn about? Do not tell the male owners about your female being in heat. And here I could add whispering in the agility trainings last week when the participants in the next group arrived at the field. Apparently Yoda should have had black heat cover on, not red one, so that people had not noticed that she is in heat. It is totally allowed to train with a female in heat there if the female wears heat cover - and if Yoda should have had a heat break, she would have missed three trainings out of five before the summer break. So, we will defy the whispering on the field also today. I am just thinking of which colour Yoda will wear today.